Geluid verzorgen voor documentaires is wat ik het liefste doe binnen mijn vak. In het moment zijn en dit te vangen, samen met de cameraman en regisseur is magisch. Als geluidsman voor documentaire is het belangerijk voor het verhaal om het geluidsbeeld zo waarheidsgetrouw mogelijk vast te leggen, met oog voor alle nuances en subtiliteiten die het verhaal tot leven brengen en diepte geven.
Het werk van een geluidsman begint al lang voordat de camera begint te draaien. Ik werk nauw samen met de regisseur en camerapersoon om het concept van de documentaire ook vorm te geven in geluid, door middel van een geluidsplan. Dit stelt me in staat om te bepalen welke apparatuur het beste past bij de doelstellingen van de film, of het nu gaat om het vastleggen van interviews, het opnemen van omgevingsgeluiden of het registreren van dialoog.
Een van de uitdagingen van mijn werk is om in verschillende omgevingen te werken, variërend van akoestisch uitdagende binnenlocaties tot rumoerige buitenopnames. Ik heb geleerd om snel te reageren op veranderende omstandigheden, of het nu gaat om onverwachte omgevingsgeluiden, weerswisselingen of logistieke uitdagingen. Ik ben gewend om samen te werken met het productieteam en andere crewleden om een vlotte workflow te garanderen en de beste geluidskwaliteit binnen de kaders van de film.
Het vastleggen van omgevingsgeluiden is van groot belang bij documentaires om de kijkers een realistische ervaring te bieden. Ik ben erg gevoelig voor kleine details en ben in staat het juiste evenwicht te vinden tussen het vastleggen van deze specifieke geluiden die belangrijk zijn voor de vertelling en deze te isoleren van storende achtergrondgeluiden.