Over mij

In 2011 ben ik afgestudeerd aan de Filmacademie (NFTA) in Amsterdam met een bachelor diploma in geluidsopname en sound design. Sindsdien ben ik bij talloze projecten betrokken geweest op het gebied van geluid op locatie en sound design voor o.a. documentaires, speelfilms, bedrijfsfilms en commercials.

Geluidsopname

Met de jaren heb ik geïnvesteerd in de best klinkende geluidsapparatuur om op het hoogste niveau te kunnen werken. Met een complete geluidsset inclusief geluidskar ben ik inzetbaar voor het draaien van speelfilms. Voor een intieme documentaire kan dit teruggebracht worden tot een compacte documentaire geluidsset.

Naast mijn werk als geluidsman heb ik jaren mix-ervaring als geluidsassistent en als boom operator aan meerdere films en TV drama’s meegewerkt.

Geluidssupervisie

Als sound supervisor behandel ik ieder project in 4 stappen:

Stap 1 Tijdens de eerste stap worden op basis van het scenario (fictie) of het filmplan (documentaire) met de regisseur en eventueel ook de editor zaken als belevingswereld en perspectief behandeld. Hieruit ontstaat een geluidsconcept. Dit geluidsconcept vormt de basis voor de communicatie met de andere departementen.

Stap 2 Is een gesprek over geluid met andere departementen, bijvoorbeeld met de afdeling production design. Hierbij bespreken we hoe we geluid producerende elementen kunnen plaatsen binnen de mis-en-scène. Als de scène bijvoorbeeld plaatsvindt tijdens een stormachtige nacht, dan is het fijn om hier met de set designer over te spreken, zodat de ideeën over de intentie van de storm met elkaar overeenstemmen.

Stap 3 Gaat over het communiceren van de eerste twee stappen met de hoofdgeluidspersoon op set. Hij of zij moet natuurlijk ook goed op de hoogte zijn van de gemaakte keuzes en zal ervoor moeten zorgen dat de benodigde on-set effecten worden opgenomen en voor iedere locatie bepalende atmosferen worden aangeleverd aan de postproductie voor een realistisch of juist surrealistisch sound design.

Stap 4 Ik vind het altijd belangrijk om betrokken te worden bij de beeld-montage, zodat we schetsen kunnen aanleveren van sound design om te testen bij bepaalde scènes, om een juiste ritmiek te kunnen vinden voor de editor. Vooral als het gaat om scènes waarbij muziek niet de hoofdrol speelt.

Sound design

Vanuit mijn geluidsstudio op het Jonas Daniël Meijerplein in Amsterdam werk ik aan verschillende type producties. Documentaires, commercials en speelfilms. Daarnaast doe ik ook audioreparatie en ontvang ik muzikanten om (film)muziek op te nemen in een intieme setting.

Elk type productie vraagt om een passende benadering, maar bij iedere productie wordt nagedacht over het perspectief binnen de scène, het ritme binnen de scène en van de scène ten opzichte van de hele film, wat we het publiek willen laten ervaren bij het zien van de scène en hoe we deze gevoelens kunnen sturen door middel van sound design.

Tijdens de mixage komen alle tijdens het geluidsmontage opgenomen, gecreëerde en gepolijste geluiden samen en wordt het geluidskarakter van de film bepaald over het geheel. Door middel van plaatsing, equalising, compressie en reverb komen alle lagen samen.

Awards

– Gouden kalf (2019) voor ‘Zeven Kleine Criminelen’ – Rob Lücker
– Gouden kalf (2016) voor ‘One Night Stand XI – HORIZON’ – Giancarlo Sánchez
– Gouden Televizier Ring (2014) voor ‘Flikken Maastricht’ seizoen 8
– VPRO Documentaire prijs (2011) voor ‘Als Ik Jou Niet Had’
– Pathé Tuschinski Award (2011) voor ‘Als Ik Jou Niet Had’
– Taalambassadeursprijs en een Stimuleringsprijs van Rotary Club Bel Campo voor ‘Letter’
– Nominatie voor IDFA student Award (2011) voor ‘Als Ik Jou Niet Had’

Skills & Diploma’s

– Bachelor in Sound design & Geluidsopname – The Dutch Film Academy
– Protools HD & Logic Pro X
– Regie Camera Montage Cursus – Open Studio

No Comments

Cancel